شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » چه کسی مسئول وضعیت "ناایمن" سی و سه پل است؟  

تخریب سی و سه پل به بهانه ایمن سازی 

چه کسی مسئول وضعیت "ناایمن" سی و سه پل است؟  

کد خبر: 10101

حدود 5 سال پیش میراث‌فرهنگی استان اصفهان با این توضیح که دهانه‌های سی و سه پل ناایمن و ممکن است افراد در حین عبور از روی پل به پایین سقوط کنند، اقدام به نصب حفاظ بر دهانه های پل کرد.

رخدادشهر: سمیه قنبری_ پس از نصب نرده چوبی به عنوان حفاظ بر یکی از دهانه‌های پل و اعتراض کارشناسان، چند روز بعد در پاسخ به اعتراض کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان با هیلتی شروع به سوراخ‌کردن عرشه پل برای ایجاد حفاظ سیمی به منظور ایمن سازی پل کرد.

  

مدیران و کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی اصفهان آن زمان اعلام کردند در فاصله کمتر از چند روز گزینه نصب حفاظ‌های چوبی رد و قرار است، حفاظ‌های جدید سیمی به‌صورت آزمایشی جایگزین شوند تا کارشناسان نظر دهند.

درحالی‌که بسیاری از کارشناسان مستقل به شکل و نحوه اجرای کار معترض بودند، میراث‌فرهنگی با ایجاد دیوار و مانع به ‌دور از چشم شهروندان و کارشناسان همه دهانه‌های پل را با حفاظ‌های سیمی پوشاند. با این توجیه که سی و سه پل را برای عبور و مرور شهروندان ایمن کرده است.

 

میراث‌فرهنگی اصفهان در پاسخ به نقدهای مطرح شده اعلام کرد طرح ایمن‌سازی سی و سه پل از سال‌ها قبل مطرح بوده و حال با همکاری شهرداری اصفهان برای جلوگیری از حادثه سقوط و مرگ شهروندان اجرایی شده است.

در زمان اجرای طرح سازمان آتش‌نشانی و پزشکی قانونی اصفهان اعلام کردند تاکنون هیچ حادثه‌ای منجر به مرگی در اثر سقوط از دهانه‌های سی و سه پل ثبت نشده است.

حال باگذشت حدود 5 سال از اجرای این طرح بخش‌های زیادی از حفاظ‌های که قرار بود عبور شهروندان از روی سی و سه پل را ایمن کنند، دچار آسیب شده و خود سبب ایجاد وضعیت بسیار ناایمن برای عابرین شده است.

بخش‌های زیادی از سیم حفاظ‌ها تخریب و بر روی عرشه پل رها شده اند. فقط کافی است تا در حین عبور از دهانه‌های پل پای عابری به این سیم‌ها برخورد کند، آن وقت به طور حتم شاهد حادثه‌ای خواهیم بود که شاید جبران خسارت مادی و معنوی آن غیرممکن باشد.

 

آن هم در شهری که طی یک ماه گذشته شاهد برگزاری حداقل دو رویداد بین‌المللی (جایزه بین اللمی مصطفی به میزبانی استانداری اصفهان و نشست تخصصی سه‌روزه زیر منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و ایجاد تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان) بود.

از آنجا که حادثه خبر نمی‌کند و با وجود اینکه حفظ میراث‌فرهنگی در حال حاضر جز اولویت‌های وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی و ادارات مربوطه در استان‌ها نیست؛ بد نیست اگر سایر سازمان‌های مربوطه بنا به وظیفه سازمانی حداقل برای حفظ سلامت و جان مهمان خارجی که به اصفهان سفر می‌کنند، به‌منظور سامان‌دادن به وضعیت "ناایمن" سی و سه پل فکری کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
سی و سه پل, میراث فرهنگی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید